Tutustu Ideapankki-palveluun osoitteessa ideapankki.csc.fi
Idea: Vaatimuksenmukaisuus ja korkeakoulut: webinaarit
(oli ennen: Korkeakoulujen ja VM:n yhteinen työpaja tiedonhallintalakiin liittyen)
Ohjausyhteistyö: Finn-ARMA verkosto, Ammattikorkeakoulujen opintohallinnon verkosto (amk-OHA), OHA-forum
Kooste tiedonhallintalain toimeenpanosta korkeakoululaitoksessa korkeakoulutuksen ja tutkimuksen digitalisaation tiekartalla (ka.csc.fi): https://wiki.eduuni.fi/x/Wh7TB
2020-06-24 Työpajan seurantakokous https://wiki.eduuni.fi/x/17w0CQ
- Jatkossa puhutaan vaatimustenmukaisuudesta eikä tiedonhallintalaista erikseen: "vaatimustenmukaisuus ja korkeakoulut"
- Vaatimustenmukaisuus ja korkeakoulut -yhteistyöaluetta, (https://wiki.eduuni.fi/x/ngltCQ alueella me.csc.fi) voidaan käyttää matalalla kynnyksellä tiedon jakamiseksi. Toiveena on, että kesän aikana työhön osallistuvat tahot kävisivät lisäämässä alueelle relevanteiksi katsomiaan dokumentteja ja koottaisiin konkreettisia näkökulmia siihen, miten yksittäisissä korkeakouluissa toimitaan.
- Tavoitteena korkeakoulujen yhteinen projekti vaatimuksenmukaisuuden edistämiseksi.
- Kokoonnutaan seuraamaan asian edistymistä KA-SIG:n 4.9.2020 klo 9-11: Tiedonhallintalain edistäminen korkeakouluissa -verkkokokouksessa. KA-ringin työalue yhteisen tietoarkkitehtuurin kehittämiseksi https://tt.eduuni.fi/sites/kity/kasig/KArinki/SitePages/Tietoarkkitehtuurin%20yhteinen%20kehitt%C3%A4minen.aspx
- Ideoita asian edistämiseksi tai sen ympärillä voi ehdottaa, kommentoida ja seurata: ideapankki.csc.fi
2020-05-14 Ideatoimikunnan kokous
- Työpajan tulokset ja jatkoaskeleet https://wiki.eduuni.fi/x/wax2C
- Walter Rydmanin blogiteksti työpajasta: https://www.csc.fi/-/pyk%C3%A4liin-tuijottamisesta-k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4n%C3%A4k%C3%B6kulmaan
- Finna-ARMA edistää asiaa ja kutsuu asiantuntijaverkostoja mukaan työhön
- OHA-foorum/KOOTUKI edistävät oppijan polkua
- Keskusteltiin SIGien voimavaroista ja eri siilojen yhdistämisestä: kuinka yhdistetään oppijan- ja TKI-näkökulmat
- TICTOR käsittelee jatkokokouksen mahdollisuutta kesäkuulle ja jakaa dokumentteja eteenpäin
2020-05-14 Yhteenveto työpajasta
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) järjesti korkeakoululaitoksen ja valtiovarainministeriön (VM) työpajan
OKM:n asettama korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä toimii korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuurin ohjausryhmänä (OKM/21/040/2014). Tiedonhallintakiin (https://wiki.eduuni.fi/x/Wh7TB) liittyy korkeakoulutusta ja tutkimusta koskevia erityiskysymyksiä ja korkeakoululaitoksen piirissä on vahvistunut käsitys siitä, että pyrkisimme soveltamaan tiedonhallintalakia ja liittyvä säädöskehikkoa yhteisillä tulkinnoilla ja toimilla. Työpajassa pohdittaisiin korkeakoulutuksen ja tutkimuksen erityiskysymyksiä ja erityisesti sitä, miten soveltaisimme 3. luvun asioita, vaikka ne eivät koskekaan korkeakouluja.
Työpajassa päätettiin:
A) Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä edistää korkeakoulujen yhteistä tiedon ja dokumenttien jakamiseen tarkoitettua alustaa, esimerkiksi ka.csc.fi-portaalissa.
B) Jatkokokous valmistelun edistymisestä pidetään kesäkuussa.
Yhteistä suunnittelua jatketaan käytännön työn näkökulmasta lähtökohtina oppijan ja tutkijan polut, työ jatkuu näihin liittyvissä verkostoissa (OHA-forum, KOOTuki, FinARMA, TKI-verkosto).
Käytännön nostoja keskustelusta:
- Datainvenraatio oppijan/tutkijan roolien muutosvaiheessa
- Jos on tarpeen ottaa yhteyttä tiedonhallintalautakuntaan, korkeakoulujen kannattaa koordinoida yhteisesti viesti etukäteen.
- Korkeakoulut ovat eri vaiheissa tiedonhallintalain soveltamisessa, joten tiedon jakaminen, sparraus ja vertaistuki korostuvat.
- Pragmaattinen käytännön työn taso pidetään valmistelussa mukana kohderyhmäkohtaisen (oppijat/tutkijat) rinnalla.
Muistio työpajassa käydystä keskustelusta: https://wiki.eduuni.fi/x/wax2C
Lisää työpajasta CSC blogissa: https://www.csc.fi/en/-/pyk%C3%A4liin-tuijottamisesta-k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4n%C3%A4k%C3%B6kulmaan
2020-04-29 Ideatoimikunnan kokous
- Työpajan tavoitteena:
- Tunnistaa yhteisten suositusten ja tulkintojen kohteita sekä mahdollisia toimijoita näitä korkeakoululaitoksen puolesta edelleen valmistelemaan
- Käynnistää työ, joka johtaisi korkeakoululaitoksen yhteiseen tiedonhallintamalliin: !https://jira.eduuni.fi/secure/viewavatar?size=xsmall&avatarId=11015&avatarType=issuetype!CSCIDEAPANKKI-91 - Yhteisen tiedonhallintamallin luominen Tarkennettavana
- Nimetään ja täydennetään kyselyä varten lista työpajan osallistujien edustamista näkökulmista
- Työpajan sisällöllisen valmistelun järjestäminen
2020-03-20 Tilannetieto
- Työpajan päivämääräksi varmistunut 7.5.2020. Pidetään etänä
- Työpajan valmistelu: https://wiki.eduuni.fi/x/wax2C
2020-03-05 Päivitys
- OKM\KTPO, korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuurin ohjausryhmänä järjestää työpajan Ideatoimikunnassa työvaliokuntien kesken 23.1. sovitula tavalla
2020-01-23 Ideatoimikunnan kokous
- Järjestetään työpaja yhdessä AAPA-FUCIO-CSC-VM
- Tunnistettu mahdollisia osaamisryhmiä: tietohallintojohdon verkostot, opintohallinnon edustajat, tietosuojavastaavat, juristit, TKI-toimijat, tietoturvahenkilöt
- Toiveissa fokusoitu työpaja, noin 20 henkilöä
2019-12-03 Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous
- Idea yhteisestä työpajasta Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokouksessa, jossa vieraana oli VM:n hankepäällikkö Tanja Stormbom https://wiki.eduuni.fi/x/MhxXBQ
- Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tietohallintojohdon verkostot AAPA ja FUCIO sekä CSC valmistelisivat yhdessä seuraavat askeleet tiedonhallintalain osalta, ainakin VM:n ja korkeakoululaitoksen yhteisestä työpajasta. Työpajassa voidaan käydä korkeakoulujen ja valtiovarainministeriön yhteistä keskustelua mm. lain 3. luvun osalta.
- relates to
-
CSCIDEAPANKKI-91 Yhteisen tiedonhallintamallin luominen
-
- Tarkennettavana
-
-
CSCIDEAPANKKI-75 Compliance as a Service
-
- Tarkennettavana
-
-
CSCIDEAPANKKI-63 Tiedonhallintalain toimeenpano korkeakouluissa
-
- Arkisto: Ei toteutunut
-
- mentioned in
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...
-
Page Loading...