-
Type:
Story
-
Resolution: Unresolved
-
Priority:
Major
Idea: MS O365 palvelujen ja Moodlen/LMS alustan yhteiskäytön kansallinen toteutusmalli
Kuvaus: Uuden MS O365 sopimuksen mukaiset, kaikille korkeakouluille yhteiset palvelut, voitaisiin kytkeä yhteisellä teknisellä ja toteutustavalla yhdessä käytettäviin verkko-oppimisympäristöihin. Tämä vaatisi yhtenäiset menettelytavat ja teknisen integraation malliin. Voisi sisältyä DigiCampus hankkeen LMS järjestelmien kehityskokonaisuuteen.
2020-11-19 Ideatoimikunnan päätös arkistoinnista
- Arkistoitu ei toteutuneena
Idea sisältää kaksi erillistä asiaa: Moodle ja MS O365 palvelut, joista jälkimmäinen on lisenssipalveluiden normaalia uudistamistoimintaa ja etenee sopimusten keston pohjalta.
2019-06-25 Päivitetty tieto
Euroopan korkeakoulu- ja tutkimusorganisaatiot (GÉANT) kilpailuttavat yhdessä pilvipalvelua (Iaas, PaaS, SaaS) ja oppimisympäristöjä ("LMS") "OCRE-projektissa". Oppimisympäristökilpailutus sisältää virtuaaliset oppimisympäristöt (Virtual Learning Environments, VLE) ja LMS palveluita kuten Moodle, Canvas, Blackboard Ultra/Learn, SAKAI, Brightspace ja itslearning. OCRE-kilpailutuksessa käytetään mallia, jossa CSC toimii ratkaisun hankkijana, ja kaikki korkeakoulut ovat ilmoittaneet olevansa mukana kilpailutuksessa optiolla. Kilpailutusta käsitellään ideapankissa: https://jira.eduuni.fi/browse/CSCIDEAPANKKI-46
2018-10-18 Ideatoimikunnan kokous
Viedään idea ehdotukseksi DigiCampus-hankeen osana toteutettavasta esiselvityksestä.
- Asiasta tiedotettu DigiCampus-hankkeen vastuullisia
Ehdotetaan, että esiselvityksessä olisi hyvä ottaa huomioon O365-integroinnit sekä ensimmäisen vaiheen pilvioppimisympäristön että tulevaisuuden oppimisympäristöjen näkökulmista. Ideatoimikunta nosti esille seuraavia huomioita
- Mitkä O365 tai muut korkeakoulujen Microsoftilta hankkimaan pakettiin kuuluvat palvelut tai toiminnot tulisivat kyseiseen oppimisympäristöihin integroitaviksi? (esim. Teams, sähköposti, kalenteri, tunnistus, One Drive..?)
- Millaisia eroja integrointitarpeissa voisi olla korkeakoulujen kesken? Onko osa integrointitarpeista yleistettävissä oppimisympäristöjen ulkopuolelle? Korkeakoulukohtainen tarpeiden selvittäminen? KOOTuki-yhteistyöryhmä sekä AAPA- ja FUCIO-verkostot voisivat tukea selvittämistä mahdollisten kyselyiden järjestämisellä.
- Kokemuksia idean kaltaisista integraatioista lienee eri korkeakouluilla, mm. Oulun ammattikorkeakoulussa
- Oppimisympäristöt ja muut järjestelmät oppijan asioinnin vaihtoehtoisina keskittiminä, vrt. Aallon opintohallinnon perusjärjestelmäselvityksen 2. vaiheen raportti, luku 5.9 (Aalto&CSC 17.10.2018: https://wiki.eduuni.fi/x/zxcvB)
- DigiCampuksen lisäksi tämän idean kannalta merkittävä toimija voi jatkossa olla mahdollinen korkeakoulutus ja tutkimus 2030 -vision toimeenpanoon liittyen asetettava kehittämisohjelma "Avoimen ja Joustavan Oppimisen Alustat" (AJOA)
- relates to
-
CSCIDEAPANKKI-46 Yhteispohjoismainen oppimisympäristöhankinta
-
- Tuotannossa
-