Tutustu Ideapankki-palveluun osoitteessa ideapankki.csc.fi
Oppijanumero / luonnollisen henkilön yksilöinti korkeakoulutuksen ekosysteemissä
Ohjausyhteistyö:
Asiakasohjaus:
Oppijanumeron käytön edistäminen korkeakoulutuksen ekosysteemissä – erityisesti luonnollisen henkilön yksilöimisessä jatkuvan oppimisen tarpeisiin – vaatii yhteisen ymmärryksen rakentamista Digivision ja CSC:n tukemana. Tähän rakentamistyöhön kuuluu osana mm. käyttötarkoitukseen, rekisterinpitäjyyteen ja tutkinto-opiskelun ulkopuolisen oppijan asemaan liittyvät lain tulkinnat.
Oppijanumeron lakiperuste:
Hallituksenesityksen HE192/2021 (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170884) vp perustelut tiivistetysti:
- Opetushallinnon keskitetyt tietovarannot edistävät jatkuvaa oppimista tukemalla kansalaisia opintoihin hakeutumisessa, opintojen suorittamisessa, työmarkkinoille sijoittumisessa ja työnhaussa
- Oppijanumero on henkilölle annettava pysyvä tunnus, jota käytetään henkilön yksilöintiin varhaiskasvatuslaissa, perusopetuslaissa, lukiolaissa, ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa, tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annetussa laissa, ammattikorkeakoululaissa, yliopistolaissa tai vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitettuja tehtäviä suoritettaessa
- Tiedon tallentajan tulee kysyä Opetushallitukselta henkilön oppijanumero. Jos henkilöllä ei ole oppijanumeroa, tulee Opetushallituksen luoda oppijanumero. Opetushallitus antaa oppijanumeron tiedoksi tiedon tallentajalle.
- 3 § 3 mom. ”Opetushallitus antaa tiedoksi henkilön oppijanumeron 1 momentissa tarkoitettua käyttötarkoitusta varten tietojen tallentajan pyynnöstä.”
Oppijanumero osana Opetushallituksen palvelukokonaisuutta: https://wiki.eduuni.fi/x/54hcCw
2023-04-11 Päivitys opetushallitukselta:
Osa korkeakouluista on toteuttanut [ integraation korkeakoulujen järjestelmästä oppijanumero-rajapintaan [https://wiki.eduuni.fi/display/OPHPALV/Oppijanumeron+haku+-+korkeakoulut.] Osalla integraatio on vasta tuloillaan.
Käyttöönottojen ja käytön tueksi on luotu Teams-kanavan, jolla on mahdollista esittää kysymyksiä, kehittämisehdotuksia sekä jakaa kokemuksia oppijanumeron hausta muiden korkeakoulujen kanssa. Kanavalla on tarkoitus myös tiedottaa tulevista muutoksista.
Mikäli haluatte liittyä kanavalle, lähettäkää sähköpostia opetushallitukselle, niin pääsette kanavalle. Sähköposti: kirjaamo@oph.fi
Tiedotamme jatkossakin mahdollisuuksien mukaan oppijanumerorekisteriin ja henkilötietojen käsittelyyn tulevista muutoksista myös Opintopolku-aamuissa, mutta toivon, että mahdollisimman moni liittyisi myös Teams-kanavalle, erityisesti, mikäli olette laajentamassa oppijanumeron käyttöä omassa organisaatiossanne.
2023-03-09 Korkeakoulujen ja CSC:n avoin yhteistyötilaisuus 9.3.2023 aiheeseen liittyen: https://wiki.eduuni.fi/x/7QGGD
Aiheeseen liittyvää koostetta työpajasta alla.
Henkilön yksilöinti jatkuvan oppimisen ekosysteemissä / CSCIDEAPANKKI-147
- Jokaisen korkeakoulun on ennen pitkää tehtävä linjaus oppijanumeron käytöstä osana lakisääteistä tehtäväänsä
- Myös maksullisen koulutuksen asemointi tähän liittyen tarpeellista
- Kriittinen erityisesti korkeakoulurajat ylittävän kansallisen yhteistyön ja Digivision näkökulmasta
- Päähaasteet
- Henkilöt, joilla ei ole yksikäsitteistä yksilöintitunnusta
- Kustannukset käyttöönottovaiheessa esimerkiksi vaadittavien rajapintojen rakentamisen vuoksi
- Laaja käyttöönotto (opettajien keskuudessa) vaatisi integraatioita HR-järjestelmiin.
- Tunnistetut jatkotoimet ja kanavat
- KOOTuen kokoukseen 24.5. suunnitellaan alustavasti keskustelua oppijanumeroon liittyvistä rajapinnoista ja niiden kautta korkeakouluille luovutettavista tietosisällöistä sekä mahdollisesti myös oppijanumeron käytöstä Digivisiossa esim. Digivision tunnistuksenvälityspalvelun käyttötapausten kautta.
- OPH on luonut wiki-sivun, jolla korkeakoulut voivat tarkastella oppijanumeroon liittyvien rajapintojen tilannetta
- yhteistyöverkostoissa laaditut
- koosteet käyttötapauksista, joissa oppijanumeron käyttö voisi olla mahdollista
- määrittelyt ryhmille, joille oppijanumero voitaisiin ottaa käyttöön (esim. henkilökunta, Opintopolun ulkopuolelta tulevat opiskelijat - merkittävimpänä ryhmänä vaihto-opiskelijat)
- Digivision IDM-pilotti
- pilotin hyödyntäminen laajemman kehitystyön viitoittamisessa ja erilaisten ohjeiden suhteen
- mahdollisuus liittää oppijanumeron käyttöönottoon liittyviä elementtejä Digivision muutoskoordinaattoreiden laatimiin korkeakoulukohtaisiin muutosohjelmiin
- mahdollisuus hyödyntää OKM:n kehittämistyöryhmää hahmottelemaan tavoiteaikataulua oppijanumeron kattavalle käyttöönotolle koko korkeakoulukentällä